fredag 2. mars 2012

Alkemugger


Tenkte jeg skulle vise dere alkemuggene mine. Jeg har tre stykker i ulik størrelse og skulle gjerne hatt de to siste størrelsene som finnes. To av de jeg eier har jeg fått av søsteren min i gave og den minste har jeg kjøpt selv. Desverre er de ikke de enkleste å få tak i, men en gang dukker de nok opp:)

Det ble produsert keramikk fra Egersund fra 1847 og frem til 1979. Fabrikken, som da gikk under navnet Egersunds Potteri, produserte enkle pottemakervarer basert på blåleire og importert engelsk leire de første 20 årene. Produksjonen ble lagt om til flintgods i 1860 årene av grunnleggeren Johan Feyer, og fabrikken fikk det nye navnet "Egersunds Fayancefabrik". Det ble produsert produkter som stemte med motebildet som klassiserende og historiske stilarter. Det var også hyppig bruk av japanske og orientalske motiv.
Rundt århundreskiftet våknet interessen for å lage eget design. Fabrikken knyttet seg til ulike biledkunstnere og deriblant kunstneren Jacob Sømme, som særlig ble kjent for sine alkemugger. Produksjonen av alkemuggene startet i 1910. Muggene ble produsert i 5 ulike størrelser i perioden 1910 - 1973.





Er de ikke søte?

Ha en fin fredag!

10 kommentarer:

  1. Disse alkemuggene var jo bare kjempesøte da :)

    SvarSlett
  2. De var supersøte!
    Ønsker deg en herlig helg ♥
    Klem Anette

    SvarSlett
  3. Fremad marsj.....;)

    SvarSlett
  4. Nydelige - og i så god stand! Du har jammen vært heldig:) Lykke til i jakten på de to siste:))) KLem

    SvarSlett
  5. Kjempe søte <3
    HA en flott fredag kveld!
    Klem Nina

    SvarSlett
  6. Hvor er de skønne. Dem ville jeg også samle på, hvis jeg så dem :-)

    Hav en dejlig helg
    Klem Birgitte

    SvarSlett
  7. Så fine :)

    Jeg har hatt vrihasselen siden i fjor høst, har planer om å ha den inne om vinteren, og på terrassen om sommeren :) Håper det går.. :P men den har i alle fall klart seg helt fint gjennom vinteren nå ser jeg :) Og krukka den står i er ganske stor, så det skal gå greit :)

    SvarSlett
  8. hihi,,,,,,,coola :)
    å missa nu inte.......

    B
    L
    O
    G
    G
    P
    A
    R
    T
    Y
    T

    fortsätter.......
    redan 80 fina bloggar med......
    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvarSlett
  9. For nokre søtinger:)Herleg å ha ei slik unik samling.
    Klem frå Mette.

    SvarSlett