onsdag 6. mars 2013

Litt tidlig...

Jeg lengter etter vår og sommer, selv om det er lite som minner om det når man titter ut vinduet. Det er tidlig ennå, jeg vet, men det skal bli så godt å se naturen våkne til liv igjen etter en lang og kald vinter -ikke minst se hva som har skjedd i hagen siden sist. Jeg er like spent hver vår. Hva har klart seg og hva har ikke?
I fjor fikk vi utvidet bedet på framsiden av huset og det gikk fra å være helt rett i fasongen til å få myke buer som slynger seg rundt husveggen. 

Jeg husker så godt da vi måtte drenere rundt huset. Alt måtte bort - hver eneste busk og plante, ingenting stod igjen. Nå skal det sies at det ikke var gjort så mye i hagen på mange år og hagen så nokså trist ut. Etter dreneringen var hagen en eneste stor jordhaug og vi måtte starte på nytt. Området måtte etterfylles med jord og ny plen såes. Mannen så for seg plen, masse plen! Enkelt å vedlikeholde og som for det meste klarer seg selv, utenom en runde med gressklipperen i ny og ne. Jeg hadde egentlig ingen hageinteresse overhodet, men jeg tenkte at noen busker måtte vi kunne ha i hagen. Noen epletrær i hvertfall, kanskje noen buskmurer og en duftsjarsmin hadde vært fint. Jeg tror buskmurene jeg plantet fikk stå i et par uker før de ble røsket opp og erstattet med noen rosebusker. Jeg hadde kjøpt noen bøker og blader om hage og jeg var solgt. Jeg begynte å planlegge og ble bitt av hagebasillen. Det var en utfordring å omgjøre masse plen til en blomstrende hage og det har vært mye prøving og feiling. Det er det for så vidt fremdeles, men hagen på framsiden av huset begynner å ta form som jeg ønsker, litt etter litt.






Før hagearbeidet starter skal det bli skikkelig vår ute og aller først påske. Jeg gleder meg til det også:)
Er du glad i hagearbeid eller foretrekker du bare plen?

Ha en fin kveld!


10 kommentarer:

  1. Åhhhhhhhhhhhhh vilka undrebara bilder!!!
    Så fint!!!
    Önskar dej en fin dag
    Kramar Kathrine

    SvarSlett
  2. Åååå eg gleder meg til vår og blomstring,så nydelige bilder,herlig:)))
    Blir gøy med hagearbeidet igjen og bare det å være meir ute og kose seg og lange lyse dager!

    Fine dag til deg!
    God klem fra Lillian

    SvarSlett
  3. Tusen tusen takk for at du deler minnene med oss. Jeg er litt i samme situasjon. Her var det absolutt ingen hage da vi kjøpte huset, og i fjor sommer ble det sådd plen (etter mannens ønske) mens jeg fikk spedd på med den del busker - og en ting er sikkert, det blir enda flere og mere av det meste så snart snøen forsvinner.
    Gleder meg til å følge med deg utover våren og sommeren, og regner med jeg vil finne masse inspirasjon i din flotte hage.
    Titti-klem

    SvarSlett
  4. Åhh så fint du fikk det i hagen din. Jeg var også som deg, ikke noe særlig interessert i hage. Men du så kjekt det er. Gleder meg til du viser mer.

    Ha en flott helg!

    Klem fra meg:-)

    SvarSlett
  5. Ah! Draume bilder! :)

    Ynskjer deg ei strålande helg..

    :)

    SvarSlett
  6. Du har en riktig drömträdgård, så
    fint du planterat. Superfint och
    lägga kantstenen runt rabatterna i
    vågform. Du har något och se fram emot
    när allt detta växer upp i vår.
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  7. takk for hilsen!
    Så nydelige bilder:-)
    Kristin

    SvarSlett
  8. Så utrolig vakkert!!! Jeg elsker hager og dette er helt min smak!!:)
    Gleder meg til vi skal begynne ute med plen og hage, men det blir nok ikke med det første.. :)

    Ha en fin søndag!

    SvarSlett
  9. For en nydelig hage. Mange tips og idèer her, skjønner jeg.
    Blir deilig å rote litt i jorda igjen,,om ikke så lenge.

    Ønsker deg en fin dag.
    Klem.

    SvarSlett
  10. Helt tydelig at du er bitt av hagebasillen, det er jo helt NYDELIG hos deg!

    SvarSlett