tirsdag 31. desember 2013

Årets siste dag

Julen er straks over, men vi kommer nok til å nyte juletreet en liten stund til. Regner med dagen for å rydde ut og pakke vekk julen helt blir 6. januar - altså 13. dag jul.
Årets juletre ble sibir-edelgran. Tradisjonen tro må det være ekte tre, som nesten når opp til taket;) Ikke bare lukter det utrolig godt, men det er noe eget ved å plukke ut sitt eget juletre i desember måned. Når treet bæres inn og plasseres i stua lukter det jul! Treet vi kjøpte i år er tett og fyldig med myke grener som ikke stikker noe særlig. Det minner litt om vanlig gran i utseende, men har bedre holdbarhet og drysser ikke like lett.

Treet pyntes med gammel juletrepynt som jeg har samlet over flere år og mye av glasspynten går i rødt og sølv. Den gamle pynten er fantastisk fin, men veldig skjør, så det skal lite til før den knuses.
Ellers blir treet pyntet med flettede kurver, kongler og julekuler med glitter, lenker og annen pynt som ungene har laget på skole og i tidligere barnehage:)


En gammel nisse har fått plass i jernsenga på spisestuen. Den minner meg om julen da jeg var liten. Søsteren min fikk en slik nisse på 1-års dagen sin for over 40 år siden og den hadde fast plass hver jul under juletreet hos mamma og pappa. Da jeg kom over en maken nisse på auksjon for et par år siden måtte jeg ha den. Den vekker gode minner:)



Gammel håndlaget juletrepynt av glansbilde og glasstråd. Disse skal forestille Hans og Grete og er fra 1910.




Den store konglen og det lille røde filthjertet med sjarmerende barnesøm har minstemor laget. Den lange fine lenken i glanspapir er laget av mellomstebror og ungene synes alltid det er stor stas å få henge opp pynten sin på det store treet i spisestua:)


Den gamle sølvfuglen fikk jeg i julegave av søsteren min og stjernen med lametta-glitter hang alltid i toppen på juletreet hos mamma og pappa.



Ønsker alle en fantastisk nyttårsfeiring!

5 kommentarer:

  1. Så megen smuk julepynt, du har på dit træ.

    Du og dine kære ønskes et rigtigt dejligt nytår.

    Klem

    SvarSlett
  2. Vakre bilder av en aldeles nydelig pyntet juletre!! Ønsker deg en fin nyttårsfeiring!
    ⋰⋱ ★Godt Nytt År★⋰⋱

    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  3. ★⋰⋱★⋰⋱★⋰⋱★⋰⋱★
    ★ Godt Nytår-......... ★
    ★⋱⋰★⋱⋰★⋱⋰★⋱⋰★
    Kram
    Birgitte

    SvarSlett
  4. Underbara bilder som vanligt hos dig.
    Önskar dig ett Gott Nytt År
    Kramar
    AnnaMaria

    SvarSlett
  5. Så herlig og vakre julebilder. Hos deg tror jeg det finnes mange mange fine skatter, for hver gang du viser dine bilder så dukker det opp noe nytt :) Riktig godt nyttår til deg og dine !Klem Vibeke

    SvarSlett